Åpningstider

Mandag.torsdag: 10-17
Fredager: 10-14
Alltid tilstede på mail!! 

Her finner du oss
Butikk i Oslo sentrum, 5 min. fra Oslo S
Gateadresse: Dronningensgt. 13
Postadresse:  Boks 1031 Sentrum, 0104 Oslo
Telefon +47 22 42 74 11
k.nummer: 1602 42 46306 Swift DNBANOKK
IBAN: NO9116024246306
Utskrift

Seler

Termikk&RotorA/S selger seler fra Woody Valley, Sup Air, Charly, Ozone, Gin og UP.

Woody Valley er en italiensk fabrikk som begynte å lage seler til hangliding i 1975. De har vært med helt fra starten av paragliding og har alltid vært ledende i utviklingen av seler. Vi har inntrykket av at produktet blir bedre da fabrikken kun har en ting å konsentrere seg om, nemlig å lage gode seler. Alle paragliderfabrikker lager også seler, men vi synes Woody Valley har de beste. Mange store paragliderleverandører har et tett samarbeide med Woody Valley og kjøper selene sine her. De får da som regel brodert navnet sitt på selene.

Sup Air er en annen selefabrikk som ligger i Frankrike. Sup Air begynte med å kun lage seler, men har nå også begynt å lage glidere. Termikk&Rotor A/S kan også skaffe seler fra denne fabrikken, men ligger ikke inne med lager.

Vi forhandler også Charly sine produkter. Her kan du se på Charly sine sider om det er noe du ønsker slik at vi kan få det med i en av våre bestillinger. Charly har alt til paragliding slik som hansker, hjelmer, flydresser, seler osv.

Leverandørene våre av glidere lager også seler. Gin, Ozone og UP har forskjellige seler. Ozone har en paraglidersele med beskyttlese, en lettvekts-sele som passer til lettvekts glidere og speedglider og en spesialsele for speedriding. Ozone laget i 2015 den mest aerodynamiske konkurranse-selen på markedet. Gin har mange forskjellige seler fra lette til meget bra konkurranseseler.

Når det gjelder kjøp av en sele er det mange ting som spiller inn på om du blir fornøyd. Selvfølgelig skal selen være komfortabel å sitte i. En ting er komfort når du henger selen opp i taket, en helt annen ting er komforten nå du flyr i turbulent luft. Her varierer det mye fra sele til sele. Bredden på bryststroppen er en vesentlig faktor. Her kan piloten selv finne den bredden som passer utfra om det er turbulent eller laminær luft. En annen ting som er vesentlig er høyden på opphengspunktet. Hvis selen har et lavt opphebgspunkt vil den bli mer ustabil. Dette er positivt med tanke på setestyring, men negativt med tanke på følelsen. Et høyt oppheng er mer stabilt, men mindre setestyringsvillig.

Den passive sikkerheten burde også være viktig. Her ligger Woody Valley langt fremme med gode airbagger eller skumbeskyttelse. Dette gjør at noen av konkurrentene har lettere seler, men Termikk&Rotor A/S anbefaler å bære noen kilo ekstra med passiv sikkerhet.