Åpningstider

Mandag.torsdag: 10-17
Fredager: 10-14
Alltid tilstede på mail!! 
Stengt fredag 18/8

Her finner du oss
Butikk i Oslo sentrum, 5 min. fra Oslo S
Gateadresse: Dronningensgt. 13
Postadresse:  Boks 1031 Sentrum, 0104 Oslo
Telefon +47 22 42 74 11
k.nummer: 1602 42 46306 Swift DNBANOKK
IBAN: NO9116024246306
Utskrift

Fly tips

2. TAKE OFF    3. ETTER START    4. SVAKE BOBLER OG HANG    5. STERKE BOBLER    6. SKYER

1. JUSTERING AV SELEN

1.1. Ligge eller sitte? Personlig liker jeg å ha god støtte i ryggen. Derfor sitter jeg ganske oppreist. Dette er også litt bedre med tanke på vektskifte i sving. Sittekomfort er veldig viktig da man skal klare å fly i 5-6 timer uten at man blir vesentlig sliten i kroppen. På en treningssamling for landslaget i Australia, viste det seg at noen piloter med nye seler måtte lande etter 2 timer da de ikke orket å fly lenger. Den gangen været gir deg mulighet til å fly langt og lenge er det viktig å være forberedt.

1.2. Justering av bryststroppen. Avstanden mellom karabinene er også meget viktig. Er avstanden for liten blir selen ustabil i yaw-planet. Er avstanden for stor blir selen ustabil i rollplanet. Jeg vil anbefale så stor avstand (slakk bryststropp) som mulig uten at man føler seg uvel i turbulent luft. Stor avstand gir mer følelse i selen og øker responsen til vingen ved vektskifte.

1.3. Justering av stirup. Det er også viktig å ha justert stirupen riktig. Full stirup skal kunne oppnås og da ved strekte ben. Tren på å finne stirupen og fly med et ben på denne uten å bruke den. Det hender det er viktig å finne den raskt, og i konkurranse brukes den nesten alltid på glistrekkene.

1.4. Justering av styreliner. Hvis styrelinene er for stramme vil man måtte holde hendene ubehagelig høyt for å oppnå full flyfart. Hvis de er for lange vil responsen i sving bli treg. Personlig har jeg mine justert slik at de blir stramme med en turn rundt hånden og armene helt oppe ved taljene. Når jeg glir   har jeg en behagelig sittestilling på full fart, og når det blir turbulent tar jeg en turn for å ha mer å bremse vingen med hvis den stikker frempå. Justering: La vingen gli på full fart uten å trekke i styrelinene. Begynn å trekke ned styrelinene mens du ser på halen på vingen. Når halen beveger seg skal du ha dratt 15-20cm.

2. TAKE OFF  

2.1. Fremlengs start. Legg alltid vingen i V-form slik at midtre linene blir strammet først. Ikke akselerer for raskt da dette ofte medfører at fronten lukker seg. Rolige pumpebevegelser frem og tilbake med løftestroppene mens du løper vil hjelpe til å åpne fronten hvis du har en vinge hvor denne har en tendens til å lukke seg. Ved første startforsøk i vindstille er topp og bunnduk helt sammen etter å ha vært pakket, og fylling av vingen tar litt lenger tid. 

2.2. Baklengs-start i lite vind. Legg alltid vingen ut i V-form. Ta   riktig styreline i riktig hånd med en gang. Å bytte styreline etter du snur deg er FY!! Det finnes mange måter å holde løftestroppene på. Personlig tar jeg styrehåndtakene, høyre i høyre hånd og venstre i venstre hånd, begge fremre   løftestropper i høyre hånd, vrir selen med baken slik at begge løftestroppene er like lange, stiller meg litt mot venstre ( sett mot vingen) sik at venstre side kommer først opp. Korrigerer forsiktig med den ledige venstre hånd under   opptrekket ( meget viktig og ikke overkorrigere), løper baklengs til vingen er helt oppe, bremser snur meg, og tar av. Hvis du overkorrigerer med venstre hånd må du under opptrekket bytte hånd, slik at du tar tak i løftestroppene med   venstre hånd, fortsetter å løfte, og korrigerer forsiktig med høyre hånd. Dette   skal være unødvendig hvis man har øvd på forhånd. 

2.3. Baklengsstart i   mye vind. Legg vingen så langt fremme på start som mulig. Ved utlegging langt bak kan det være vanskelig å få vingen med seg frem gjennom   vindkompresjons-sjiktet. Samme håndgrep som i punkt 2.2. Ikke legg for mye vekt bakover under opptrekket da dette resulterer i at vingen kommer veldig raskt opp, noe som ofte resulterer i frontklapp. Med en gang halen forlater bakken,   løp med vingen. Her kan du løpe vekk 2-3m/s. Dette er vanskelig med bruk av assistanse og du bør derfor klare å starte alene. Blåser det far mye til å starte alene så blåser det for mye til at du overhode skal fly. Slipp løftestroppene og brems forsiktig før vingen er helt oppe. HA ALLTID FULL   KONTROLL FØR DU SNUR DEG!!!!

3. ETTER START  

3.1. Før start bør du følge med på vinden. En riktig "timet" start kan være forskjellen på en lang flytur eller en kort glitur. Ta tiden på hvor lange boblene er og ikke minst hvor lenge det er mellom dem. Det beste er om termikken er sterk nok til at du kan bli med den første helt til skybas.

3.2. Ha alltid en plan om hvor du skal fly med en gang etter start. Skal du til venstre eller høyre, eller skal du prøve deg langt ut fra start? Andre piloter er den sikreste hjelp. Se på andre før du tar av og ikke minst, bruk alle andre etter du har tatt av. Det brukes mye konsentrasjon for å ta av, slik at det tar lang tid før hjernen er klar til å registrere det som skjer rundt omkring. Denne tiden blir kortere ved erfaring, så jobb bevist etter hver take off med å kartlegge alle andre.
 
3.3. Hvis du har en sele som er vanskelig å komme inn i, kan dette ta dyrebar tid etter take off. Juster derfor selen slik at du er raskt klar til å bruke konsentrasjonen på de tingene som tar deg opp. Husk at etter start er hver meter viktig.

4. SVAKE BOBLER OG HANG

4.1. Ved svake bobler eller hang etter start er det viktig å holde på hver meter. Det viktigste er å ikke lande. Fly i det området som løfter deg høyest over start. Vær tålmodig. Søk aldri på andre steder uten å være sikker på at det er bedre en det du har. Hvis du søker utover er det viktig å snu inn igjen før det er for sent. Husk at 10 meter under start er det færre luftmolekyler en over start. Det er viktig å søke for å finne det beste løftet, men det er ennå viktigere å ha høyde slik at du kan komme tilbake. 

4.2. Hang kan brukes som ventested eller for å fly rask distanse. Hvis det kommer skygge som stenger for termikken i det området du flyr er det viktig å finne et hangsted å vente til solen kommer tilbake. Dette er viktig å se mens du har høyde. Termisk hang på en lang fjellside kan flys raskt lavt. Skrur du deg opp på slike steder, drifter du som regel bakover, og må stå i krabbevinkel frem igjen. I stede er det bedre å fly lavt slik at du kan stå 90 grader på fjellet. Husk å skru deg opp igjen på den beste boblen når du nærmer deg slutten på fjellsiden.
               
4.3 . I svake bobler er tålmodighet viktig. Går det sakte opp. Går det også sakte ned. På svake dager teller derfor hver meter mer.

5. STERKE BOBLER

5.1. Med sterke bobler mener jeg bobler på 2m/s eller mer. Under slike dager er god flyfart viktigere en på svake dager. I sterke bobler er det viktig å få vingen inn i gode 360èr. For å klare dette er det viktig å i utgangspunktet ha god flyfart. Det er vanskelig å få "bank" på en vinge hvis du flyr sakte. Når vingen treffer en god boble blir fronten presset opp. Før du svinger er det viktig å la vingen få flyfart igjen. IKKE brems vingen ved inngangen av slike bobler. Når vingen kommer frem kan den legges rett inn i sving. Ved sterke bobler er det viktig å komme raskt inn i sving og fortsette å holde svingen. Kroppen skal ut på siden og flyfarten skal øke. Hvis svingen akselerer er det viktig å bli med i stede for å bremse svingen. Kommer du inn i skjernen av boblen vil denne hjelpe deg rundt. Når boblen presser oppover på et profil som ligger i "bank", vil selvfølgelig svingen akselerere. Bremser du svingen har vingen en tendens til å rette seg opp, og du flyr ut av boblen. Det farligste med harde svinger er spinn. Hvis vingen din er treg å svinge er det ekstra viktig å være konsentrert om flyfarten. Det er viktig å huske at flyfarten synker radikalt i synkområder. Prøver du en rask sving hvis du detter ut av boblen kan du derfor raskt komme i spinn.

6. SKYER

6.1. Når det er fine skyer er det viktig å kunne bruke disse. Kartlegg hvor nærmeste sky er mens du skrur deg opp. Husk at mørke skyer kan suge godt. Sikt derfor på den siden dit du skal. Hvis du jobber deg helt opp til skybas på feil side av skyen og må trekke ører for å passere under den, mister du masse tid. Begynne derfor å sikte på riktig side i tide. Hvis løftet avtar snur du bare litt tilbake. Det raskeste er å stoppe skruingen slik at du kan fly på brems under hele skyen å få det til å passe slik at du er i skykanten på vei videre.

6.2. Hvis det er en dag med fine skyer og du skrur en bra boble, er det viktig å følge med på utviklingen av skyen over deg. Hvis det ikke er noen sky er det fortsatt viktig å følge med opp. Du kan ligge i den boblen som danner skyen og den vil begynne å kondensere før du når helt opp. Du kan da følge under de områdene som kondenserer og få med deg viktige høydemeter på turen videre.

6.3. Når du er like under skyen, kan skyggen av skyen hjelpe deg med retningen du bør fly. Se ned på bakken og prøv å finne skyggen av den skyen du befinner deg under. Det kan være vanskelig å finne riktig sky, men med hjelp av solen og vinkelen ned bør du kunne klare det. Her vil du lett kunne se fasongen på skyen og hvor den er nærmest den neste, slik at du mest mulig flyr under skyer.

6.4. Hvis du er kommet for nær skyen og skal passere under den, er stirupen det første du bør bruke (konkurranse tanke). Dette øker både synk og hastighet. Hvis dette ikke er nok må du dessverre trekke inn ørene. Du har da planlagt feil og bør ha lært av det. En slik bruk av ører sier at du har planlagt feil og skrudd for lenge. Det er også viktig å ta den høyden du kan, så prøv å vær så nær skyen som mulig når du flyr videre.