En teknisk avansert distanse sele, utviklet for å tilfredsstille selv de mest kravstore distanse pilotene. Selen er inspirert av tilbakemeldinger fra pilotene som fløy den første skypperen og 2 års utvikling.
Skypper II er designet som en kokong, det vil si at du sitter på en måte i et hylster som former seg etter din kroppsform. Dette sikrer god støtte uten trykkpunkter som kan bli plagsomme. Du kan ha 2 nødskjermer. Skypper II har en smart løsning med avtagbar cockpit og du kan montere en front conteiner med nødskjerm. Front conteiner følger med. Finnes også drag skjerm lomme med feste til denne og en flott løsning med en trelanding kitt. Di kan sikre deg raskt om du er uheldig og lander i et tre.
Rammene rundt skypper 2 er blitt designet for å fungere med og tilpasset til vinger med høyt sideforhold. Dette for å gi en stabiliserende følelse under teknisk vanskelige forhold. Selv med en krevende vinge vil du oppleve komfort og stabilitet som gir deg «god feelingen». Tanken er at hvis selen er stabil med høy ytere, så er den super stabil med lavere klassifiserte vinger.
Selen har en ergonomisk tilpasset effektiv ryggbeskytter i hele rygg området uten at det går spesielt utover vekt og størrelse, ytelse og presisjon. Selen er spesielt behagelig for lengre turer, da ryggstøtten er stiv, forsterket og godt polstret. Setet er konstruert for å fordele trykket jevnt og på den måten redusere alle trykkpunkter. Man kan også velge mellom å ta ut sitte platen eller ha den i. Da regulere du selens piloteringsfornemmelser til ditt ønske.
Split-leg konstruksjonen gjør det meget enkelt å løpe uanstrengt i start fasen. Overgang til å sitte og komme seg inn i fotposen er enkel og selvforklarende.
Selen har meget høy passiv sikkerhet, ikke bare en helt nyutviklet BUMPAIR som har gitt gode støt resultater. Men også selvstabilisering som gir deg en god balanse i selen. Reimer blir festet med selvlåsende karabiner som er så enkelt som mulig. En bonus er at de finnes redningsutstyr for trelanding integrert i selen.
Reserve fallskjermlommen er helt lukket / festet med glidelås, og låsemekanismen er sikret via to skjulte sikkerhetsnåler: det er ingen fremspringende eller deler som kan huke seg fast. Dette gir en jevn overflate til selen og det er mindre sjanser for uønskede hendelses med nødskjerm som faller ut når den ikke skal. Det følger også med front konteiner
Størrelser : S / M / L / XL
Vekt : 5700 g i størresen Medium
Farger : grey Onyx / Earth

A – DORSAL STORAGE POCKET
B – BUMPAIR 18 SK2
C – RESERVE PARACHUTE CONTAINER
D – BACK PROTECTION
SPECIFICATIONS :
Steering
XC flying & competition
3/4 reclined sitting posture
For active and experienced pilots
Safety
Bumpair 18 SK2
Plastazote back protection
Reserve container under the seat, with handle on the right
Removable front reserve container
ABS (Anti Balance System)
Safety Kit for tree landing and rescue
25 mm aluminum self-locking (Light) buckles
Safe-T-Bar system
30 mm Self-locking carabiners
Gear / Equipment
Preformed carbon fiber preformed seat plate
Speedbag with carbon foot rest
Dragchute container with right or left exit
Removable cockpit (volumne 3l, 3 inner pockets, and removable instrument support)
GPS pocket on the shoulder
Ballast container under the seat (3,5L)
Harken free pulley 29 mm
Storage
Large dorsal storage pocket
Lateral zipped pockets on the Speedbag
Drag Chute Container
Inner radio pocket
Adjustments
Shoulder straps length adjustment
Chest strap width adjustment (stability)
Backrest tilt adjustment with additional lumbar support
Speedbag length and incline adjustments
Materials
Nylon 210D Ripstop
Nylon 210D Honeycomb
Product make-up :
This harness is delivered with the following accessories :
2 black self-locking SUPAIR 30 mm Zicral carabiners
BUMPAIR 18 SK2
40 mm dorsal protection
Speedbag accelerator 2B STD
Carbon fiber seat plate SKP2 (3 sizes)
Speedbag carbon fiber foot-plate (2 sizes)
User’s manual (CD)
SUPAIR solo Dyneema reserve parachute bridles
1 threaded aluminum Grivel “Plum”
Safety lanyard
Reserve parachute handle with rescue pod
Removable front container

*includes harness, dorsal protection, bump, carbon fiber plates, pod
| | S | M | L | XL |
|
Pilot size (cm) |
150/165 |
160 /183 |
180 /195 |
> 195 |
|
Pilot weight (min – max) (kg) |
60 – 80 |
65 – 85 |
75 – 105 |
90-115 |
|
Harness weight (delivered) (g) |
*** |
5700* |
*** |
*** |
A |
Back length (cm) |
*** |
65 |
*** |
*** |
B |
Back inclination length (cm) |
*** |
31 |
*** |
*** |
C |
Seat length (cm) |
*** |
41,5 |
*** |
*** |
D |
Seat width (cm) |
*** |
34 |
*** |
*** |
E |
Carabiners height (cm) |
*** |
46 |
*** |
*** |
F |
Distance between carabiners (cm) |
TBA |
39 – 45 |
TBA |
TBA |
G |
Speedbag length (cm) |
TBA |
86 |
TBA |
TBA |